نوشتن از دیدگاه روانپزشکی قسمت سوم اگر گلوله اسلحه وِرتِر قلب او را نمیشکافت، آنگاه شاید این خود گوته، نویسنده و شاعر بزرگ آلمان بود که دست به خودکشی میزد. در واقع گوته با کشتن قهرمان ناکام کتاب پرآوازه "رنجهای ورتر جوان"، خود را از خودکشی رهانید. هنرمند به وسیله روی کاغذ آوردن اندیشه ها و عواطف خویش، از آنها رها میشود.هیچکس ننوشته است، نقاشی نکرده است، مجسمه نساخته است، آهنگی نساخته است، اختراع یا اکتشافی نکرده است مگر آنکه ضمن برخی هدفهای دیگر، خود را هم از تنش و اندوه برهاند.
5) رابطه خط با شخصیت افراد و بیماریهای جسمی و روانی در آنان
هرکس با دیدن دستخط دیگری، استنباطهایی درباره صاحب دستخط به عمل میآورد. خط خوش، احساس خوبی در بیننده پدید میآورد. خط خوانا این احساس را به ما میدهد که نویسنده، مرتب و منظم و به فکر خواننده خط بوده است. خط ناخوانا و کج و معوج و به اصطلاح خرچنگ – قورباغهای، اگر دلالت بر کمسوادی نویسنده آن نکند دستکم حاکی از بیسلیقگی، شتابزدگی یا بینظمی نویسنده آن است.
اما به جز این استنباطهای کلی، دانشی به نام خطشناسی یا گرافولوژی وجود دارد که جزء علوم رفتاری طبقهبندی میشود و با تکیه بر قواعد تجربی قادر به پیشبینی شخصیت، وضعیت روانی، و حالت جسمی نویسنده است.
یکی از بارزترین مثالها، کاربرد حروف ریز (ریزنگاری یا میکروگرافی) در بیماری پارکینسون است که در واقع جزء نشانههای کلاسیک این بیماری است. بیماری پارکینسون همراه است با مشکلات چشمگیر در زمینههای حرکتی، شناختی و خُلقی. در این بیماری دستنوشته فرد بسیار ریز یا درهم رفته میشود و گاهی فرد به حدی ریز مینویسد که خود او هم قادر به خوانده دوباره آن نمیشود.
در لرزش بنیادی (essential tremor)، دستنوشته حالت لرزش و رعشه را نشان میدهد. لرزش بنیادی یک نابسامانی دستگاه عصبی است که عموماً در دستها ظاهر میشود و زمانی که فرد میکوشد با دستها کاری را انجام دهد، ازجمله نوشتن، لرزش بیشتر میشود. این برخلاف لرزش دست مبتلایان به بیماری پارکینسون است که هنگام استراحت افزایش مییابد.
در دیستونیا هم دستخط ممکن است مرتعش شود. در این وضعیت ماهیچهها به صورت غیر ارادی دچار انقباض و سبب چرخش مهارناپذیر در سمت مبتلا میشود. اگر دستنوشته شما از نیمه کاغذ به بعد به علت انقباض غیرارادی عضلات دست، ناخوانا میشود، "گرفتگی دیستونیک نویسندگان" writer s cramp dystonia مسوول آن است.
دستخط ناخوانا در کودکان ممکن است نشانهای از "درخودماندگی" یا "اوتیسم" باشد که نوعی بیماری روانی در کودکان است. این کودکان نه تنها در فهم ذهن و عواطف دیگران مشکل دارند و قادر به همدلی با دیگران نیستند بلکه مشکلات مربوط به مهارت حرکتی دارند که بر روشی که قلم را به دست میگیرند و مینویسند تأثیر میگذارد. نوشتن کند نیز میتواند نشانهای از اوتیسم باشد.
وضعیت دیگری که با دستخط کند و آشفته و نابسامان در کودکان مرتبط است "دیس پراکسیا" یا کنش پریشی است. پنج درصد کودکان دبستانی دچار "دیس پراکسیا" یا نابسامانی رشدی در هماهنگی هستند.
مبتلایان به "دیس لکسیا" یا "خوانش پریشی" که در خواندن صحیح واژهها و جملهها مشکل دارند نیز دستخط ناخوانا دارند.
نقاط استراحت و تکیه قلم بر کاغذ در بیماریهای قلبی نیز نظر متخصصان را جلب کرده است. هنگامیکه مینویسیم اغلب قلم را بر کاغذ تکیه میدهیم که تنها چند هزارم ثانیه طول میکشد اما این نقاط استراحت میتواند نشانه بیماری قلبی باشد. تعداد این نقاط استراحت یا تکیه قلم بر کاغذ در بیماران قلبی دوبرابر افراد سالم است. این وقفههای جزیی در طرح نوشتن، بویژه در حروفی که منحنی هستند آشکار میشود. فردی با بیماری قلبی، به گونهای غریزی همانطور که هنگام راه رفتن بر عصای خود تکیه میکند قلم را نیز بر کاغذ تکیه میدهد.
فشار بر قلم هنگام نوشتن نماینده میزان کارمایه (انرژی) فرد است. نوشتن با فشار زیاد به نحوی که حروف بر صفحه کاغذ، پررنگتر نقش ببندد نماینده سطح بالای "کارمایه" است. فشار کم بر کاغذ حکایت از کمبود کارمایه یا خستگی میکند.
دست نوشته ناخوانا اغلب نماینده زندگی پرشتاب یا بینظمی است، اما گاهی نماینده بیماری اسکیزوفرنیا تلقی میشود. ویژگیهایی که در دستنوشته بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا مشترک است عبارتند از: شکل غیرعادی حروف، دستخطی که رمزگشایی آن ناممکن است، تمایل خطوط به این سو و آن سو، حروف مفقود، و واجهای مفقود. بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا دچار کژکاری حرکتی دست نیز هستند که بر دستخط آنان تأثیر میگذارد.
مورب بودن حروف دستنوشته به سمت راست نماینده استعداد فرد به واکنش به موقعیتهای هیجانی است درحالیکه افرادی با دستنوشتههای مورب به سمت چپ هیجانات خود را ابراز نمیکنند.
نوشتن با حروف نسبتاً ریز عموماً نشانگر شخصیت جزءنگر، تفضیلگرا و فنی است. حروف درشت و گرد نشاندهنده شخصیتی دوستانه و اجتماعی است.
نوشتهای که به سمت بالای کاغذ حرکت کند (در خط فارسی به چپ و بالا) نماینده خوشبینی و خوشمشربی است. سرازیرشدن دستنوشته به سمت پایین حاکی از خستگی جسمی یا روانی است. این امر در مورد امضای رو به بالا یا رو به پایین هم مصداق دارد.
افرادی که واژهها را نزدیک به هم مینویسند اجتماعی هستند. فاصله زیاد بین واژهها نشان میدهد که فرد در تنهایی راحت است، و حتی ممکن است به دیگران بیاعتماد باشد.
اما به جز آنکه دستخط افراد از ویژگیهای انفرادی آنان حکایت دارد، اشاره به این نکته ضروری است که خط ملتهای گوناگون هم میتواند بازتابی از شخصیت و روحیه گروهی آن ملت باشد. ازجمله خط نستعلیق که خط برگزیده ایرانیان است به نظر دکتر اسلامی ندوشن، ادیب ایراندوست ویژگیهای ایرانی را بیان میکند: "خطی انحنایی یعنی نرم و گردان که حالتی زنده دارد، که پیچ و خمهای آن نشأت گرفته از اجزای بدن آدمی است. انحناها و خمهای حروف آن که پر از غنج و نازند یادآور چشم و ابرو و گیسو و دهان و لب و لاله گوش میشوند. پیامی که از خط فارسی شنیده میشود نرمی و اعتدال است و ارتباط رازگونه آن با اجزای بدن انسان، آن را با سرنوشت آدمی پیوند میدهد".
6) گردآوری خودنویس و مجموعهداران خودنویس:
کسانی که مجموعه یا کلکسیون دارند از هر گروه و هر طبقه سنی میتوانند باشند. بسیاری اوقات دانشمندان برای بررسیهای علمی، مجموعهای از موضوعات مورد نظر خود را تهیه میکنند. برای نمونه، مجموعه گیاهان یا مجموعه سنگها، یا مجموعه سکههای تاریخی. گاهی نیز افراد به دلایلی که جنبه ذوقی یا حتی تجاری دارد مجموعهای تهیه میکنند. عموماً مجموعهداران افرادی هستند با فرهنگ که برای اجزاء کلکسیون خود تاریخچه تهیه میکنند و به عنوان بخشی از فرهنگ بشری به آن مینگرند.
کسانیکه مجموعهای از کتابهای خطی یا تمبر یا وسایل تحریر ازجمله خودنویس را تهیه میکنند در این زمرهاند. مجموعهها متعدد هستند: کبریت، فندک، اتومبیل، نمونههای اتومبیل، صفحات موسیقی، مجلات، پوستر، برچسب صابون، .... . این فهرست تمامی ندارد. برخی قبایل ابتدایی مجموعهای از جمجمه دشمنان را تهیه میکنند و هنوز متأسفانه بین انسانهای متمدن افرادی هستند که مجموعهای از سر جانورانی که شکار کردهاند تهیه کردهاند. در واقع این مجموعههای اخیر نماینده سبعیت و میل به تخریب است که از مشکلات شخصیتی صاحبان آنها حکایت میکند. گردآوری مجموعههای فرهنگی کاری باارزش است و بسیاری اوقات گردآورندگان آنها، مجموعه خود را به مراکز علمی و دانشگاهی اهدا میکنند.
در این بین کسانی که نوشتافزار را به صورت مجموعه گرد میآورند عموماً افرادی اهل دانش و مطالعه هستند که به این ترتیب عشق و علاقه خود را به یک وسیله که مرتبط با تمدن، هنر، علم و فرهنگ است نشان میدهند. آنان از گفتگو درباره موضوع مجموعه خویش با همفکرانشان لذت میبرند و دیدن نمونههای دیگران و گفتگو راجع به تاریخچه آنچه گرد آوردهاند برایشان شادیبخش است. به دلایل زیادی که قبلاً در بخشهای اولیه این مطلب راجع به آنها صحبت کردیم، خودنویس در بین انواع نوشتافزار از جذابیت بیشتری برخوردار است که در مورد کلکسیون هم این وضع صدق میکند، یعنی گرچه مجموعهای از مداد، خودکار یا رواننویس میتوان تهیه کرد اما علاقمندان، مجموعه خودنویس را ترجیح میدهند.
برای تهیه مجموعه خودنویس شرایط یا محدودیت وجود ندارد. میتوان از خودنویسهای ارزانقیمت آغاز کرد و سپس آن را گسترش داد، ضمن آنکه این مجموعهای است که میتوان از آن عملاً هم استفاده کرد و لذت نوشتن با خودنویسهای مجموعه را حس کرد.
گاهی فرد به دنبال خودنویسهای یک کارخانه ویژه میرود. معتبرترین کارخانههای ساخت خودنویس مربوط به کشور آلمان است و سابقه حضور تعدادی از آنها در عرصه نوشتافزار به بیش از دو قرن میرسد. برای نمونه گراف فون فابر کاستل از دویست و پنجاه سال پیش تاکنون مدادهای مرغوب تهیه میکند و از قرن بیستم وارد عرصه خودنویس هم شده است و خودنویسهای گرانقیمت و درجه یک آن مورد علاقه همه مجموعهداران است. شعبهای از آن به نام "طرح پورشه"
Porsche Design، اختصاص به عرضه طرحهای نوین با مواد اولیه ویژه دارد و بر نوآوری تأکید میکند. شعبه دیگری از آن که فقط فابر کاستل خوانده میشود خودنویسهای زیبا و کارآمدی را با قیمتهای ارزان تا متوسط عرضه میکند که از نظر نوشتن، درجه یک هستند.
کارخانه پلیکان که از سال 1838 میلادی وارد تهیه نوشتافزار شده است از سال 1929 خودنویسهای در سطح عالی عرضه کرده است که مورد علاقه مجموعهداران است. پس از جنگ جهانی دوم این کارخانه در زمینه خودنویس بیشتر به عرضه مدلهایی برای دانشآموزان با قیمت ارزان پرداخت ولی بار دیگر از سه دهه پیش وارد عرصه خودنویسهای با کیفیت بسیار بالا و گرانقیمت و نیز خودنویسهایی تحت عنوان "تولید محدود" Limited Edition" شده است که به تعداد فقط چندهزار ساخته میشود و ارزش هنری بالایی دارند و مرتبط با رویدادهای ویژه تولید میشوند.
کارخانه مونبلان از ابتدای قرن بیستم به ساختن خودنویسهای مرغوب مشغول بوده است و در حال حاضر نیز فقط خودنویسهای گرانقیمت و نیز انواع با تولید محدود را برای بزرگداشت چهرههای هنری و علمی عرضه میکند و ارزش کلکسیونی بالایی دارد.
کارخانه لامی پیش از جنگ جهانی دوم تأسیس شده است و خودنویسهای آن که در رده با قیمت کم تا متوسط قرار دارد بسیار قابل اعتماد است و برخی از مدلهای آن به وسیله طراحان معروف، طراحی شده است.
کارخانه دیپلمات آلمان نیز با سابقه طولانی به تولید خودنویسهای باقیمت متوسط مشغول است و البته نباید با برخی خودنویسهای ارزانقیمت ساخت تایوان و چین که از شهرت این کارخانه آلمانی سوءاستفاده میکنند و محصولات خود را به نام دیپلمات عرضه میکنند، اشتباه شود. مدلهای اکسلنس دیپلمات طراحی زیبا، مواد اولیه مرغوب و کارکرد عالی دارند.
کارخانه سناتور نیز در حال حاضر بیشتر به کار عرضه خودکارهای ارزان برای مقاصد تبلیغاتی مشغول است و از سالهای طولانی گذشته تاکنون خودنویسهای ارزانقیمت تولید کرده است که به ویژه مورد علاقه دانشآموزان بوده است. این کارخانه محصول زیبایی به نام خودنویس پرزیدنت دارد که گل سرسبد تولیدات این کارخانه است و قیمت متوسطی دارد.
کارخانه اشنایدر در کنار عرضه انواع خودکار و رواننویس، خودنویسهای ارزان و در عین حال مرغوب تهیه میکند که طرحهای زیبایی نیز دارند.
کارخانه روترینگ که محصولات آن با حلقه قرمز دور بدنه یا درپوش شناخته میشوند نیز خودنویسهایی با طرحهای زیبا و نوآورانه با قیمتهای ارزان تا متوسط تهیه کرده است. نام این کارخانه با برخی نوآوریهای اساسی در فناوری همراه است. در حال حاضر تمرکز این کارخانه برروی نوشتافزارهای دیگر به جز خودنویس است.
دانشآموزان و دانشجویان نسلهای گذشته با نامهای گِها، تروپن و آرتوس در زمینه خودنویس آشنا هستند که این کارخانهها عموماً با کارخانههای دیگر موجود، ادغام شدهاند. کارخانه قدیمی "کاوِکو" که خودنویسهای ویژهای میساخت و برای دو دهه به علت مسائل مالی از بازار خارج شده بود مجدداً از ده سال پیش به صحنه بازگشته است و محصولات زیبا و عملی خود را با طرحهای متنوع در محدوده قیمتی ارزان عرضه میکند.
در اینجا باید اشارهای کرد به خودنویسهای زیبای الیزه ساخت آلمان که بیاغراق برخی انواع آنها را میتوان جزء آثار هنری درجه یک محسوب کرد. این کارخانه از بیست سال پیش فعالیت خود را متوقف کرده است اما محصولات آن مورد علاقه زیاد مجموعهداران است.
کارخانههای متعدد دیگر که عموماً جنبه خانوادگی دارند نیز در آلمان در زمینه تولید خودنویس فعالیت میکنند، که از جمله "اتوهوت" و "والدمان" را میتوان نام برد.
از دیگر کشورهایی که در آنها خودنویسهای اصیل ساخته میشود، فرانسه، انگلستان، ایتالیا، آمریکا، و ژاپن قابل ذکر است. کارخانه اینوکسکرم اسپانیا چندین دهه است که به تولید خودنویسهای ارزان تا متوسط با کیفیت خوب میپردازد. تایوان، چین، و هندوستان سازنده خودنویسهای ارزان قیمت و غیرمرغوب هستند.
جا دارد در اینجا از یکی از افرادی که نامش با نوشتن و نوشت افزار و به ویژه خودنویس تداعی میشود نام ببریم که عمری را به شناساندن و عرضه این نماد ارزشمند فرهنگی صرف کرده است و بسیاری از مردان و زنان امروزی به خاطر میآورند که در کودکی و نوجوانی همراه پدر برای خرید خودنویس به او مراجعه کردهاند. او آقای لطیفی است که فروشگاه او در خیابان جمهوری نبش بابیساندز میعادگاه نویسندگان، شاعران، پزشکان، خبرنگاران، مهندسان، و دولتمردانی است که طالب و دوستدار خودنویس هستند. او دنیایی از اطلاعات و خاطرات درباره انواع خودنویس است و خود یکی از علاقمندان درجه یک و مجموعهداران خودنویس به شمار میآورد و خوشبختانه فرزندان و نوههای او نیز در این علاقه شریک هستند.
امید میرود که روزی همه علاقمندان به فرهنگ و نوشتافزار و به ویژه خودنویس همت کنند و نشریه ویژه و انجمن خاص خود را نیز برپا دارند.
گروه پارکر لطیفی مرجع تخصصی فروش و تعمیرات نوشت افزار در ایران
گروه پارکر لطیفی با ارائه ی برترین و معتبرترین برندهای نوشت افزار دنیا، و ارائه ی خدمات پس از فروش آن ها، این امکان را برای مشتریان خود فراهم آورده است تا صاحب بهترین ها باشند و با خاطری آسوده درباره ی کیفیت و اصالت نوشت افزار مورد نظرشان، به خرید آن ها بپردازند.
شماره تماس با شرکت: 02166702832 (10 خط) |
آدرس شرکت: خیابان جمهوری، خیابان بابی ساندز، پلاک 2 و 4 ، پارکر لطیفی |
ساعت کار فروشگاه: 09:00 صبح لغایت 14:00 و 16:00 عصر لغایت 19:30 |